Vi som driver foreningen for medfødt barneafasi er blant annet foreldre. Vi er en viktig ressurs for våre barn og må daglig kjempe en kamp for barnas rettigheter i skolen og for at de skal kunne motta den nødvendige helsehjelpen som er livsviktig for dem og deres fremtid. Vi vil derfor rette fokus på forskjellen på behandling og opplæring. I møte med skole, PPT og Oppvekst og miljø i Kommunene møter vi instanser som ikke evner å skille mellom disse to lovverkene.
Behandling hører inn under Folketrygdlovens § 5-10, og er underlagt en diagnose. For at HELFO skal støtte behandling er det et vilkår at medlemmet er henvist fra lege. Behandlingen må være av vesentlig betydning for medlemmets sykdom eller funksjonsevne.
Retten til spesialundervisning går under Opplæringsloven § 5-1, og er ikke underlagt noen diagnose. Det overordnende målet er at Opplæringstilbudet skal ha et slikt innhold at det samla innholdet kan gi eleven et forsvarlig utbytte av opplæring i forhold til andre elever og i forhold til de opplæringsmåla som er realistiske for eleven.
Språket er det sentrale verktøyet skolen bruker i opplæringa. Det er dette verktøyet våre barn trenger for å få et forsvarlig utbytte av opplæringa i forhold til andre elever.
Legg igjen en kommentar