Hovedfagsoppgave i pedagogikk (2007),

Forfatter: Solvei J. Pitzschker Henriksen (audiopedagog):

Tittel: En etterprøving av Mildred A. McGinnis` “The Association Method” knyttet til Lev S. Vygotskijs og Alexándr Lurias teorier.
Afatiske barns læring av morsmålet med skrift som mnemoteknisk hjelpemiddel.

«I Hovedfagsoppgavens teoretiske del har jeg knyttet McGinnis’ behandlingsmetode til Leo S. Vygotskij og Alekándr Lurias teorier i forbindelse med forståelsen og definisjonen av talespråk og av lidelsen afasi. Videre har jeg gjort en ettprøving av «The Association Method» på 4 barn i en bestemt periode , og fulgt de samme 4 barna opptil 10 år i en longitudinell studie.» (Solvei Pitzschker Henriksen).

Mildred McGinnis omtalte målgruppen som Aphasic children (norsk: afatiske barn).

Dette er barn som ikke utvikler talespråket naturlig, og som forventet. McGinnis mente at denne gruppe barn viste samme sentrale kjennetegn som personer med ervervet afasi.

Se hele oppgaven her:

 Hovedfagsoppgave i pedagogikk

SolveiPitzschkerHenriksen – www.barneafasi.no

 

Masteroppgave i spesialpedagogikk (2022)Fordypning i audiopedagogikk

Forfatter: Mihaela Stoenac. 

Tittel: Utvikling av talespråk hos barn med medfødt afasi.

Hva er innhold, prinsipper og innlæringsprosedyrer som muliggjør læring og utvikling av talespråk hos barn som ikke utvikler det som forventet? En teorigjennomgang og en enkeltcasestudie.

«I praksisperioden jeg hadde som student hos audipedagog Solvei Pitzschker Henriksen i 2019, har jeg samlet relevant informasjon om Assosiasjonsmetoden og målgruppens vansker. Denne informasjonen ble senere utgangspunkt for min masteroppgave. Formålet med studien var: 1. å kaste et søkelys på flere diagnoser og teorier som finnes i dag om barn som ikke utvikler talespråket naturlig og som forventet, med spørsmålet om de ulike diagnosebetegnelsene og teoriene dreier seg om samme problem ; og 2. undersøke bruk av Assosiasjonsmetoden og vise til grunnleggende prinsipper og innlæringsprosedyrer. Nåværende oppgave er en direkte replikering og funnene er i tråd med resultatet fra praksisperioden (egen pilotstudie), Pitzschker Henriksen sine undersøkelser og de teoriene hun har valgt knyttet til forståelsen av talespråk og lidelsen afasi.» (Mihaela Stoenac)

Se hele oppgaven her:

Utvikling av talespråk hos barn med medfødt afasi